Sunday, December 21, 2008

Wahong laut - Beruas @ bebuas- premna nauseose


Pandangan depan dan belakang sebelum proses.


Selepas proses.


Simulasi Beruas Pulau.

21 comments:

Syah said...

Salam..
Saya ni baru lagi dalam arena bonsai ni. Harap sifu dapat beri tunjuk ajar. Saya nak tanya sikit pokok beruas ni sama ke dengan pokok bebuas yang pucuknya orang petik buat ulam tu? Kalau tak silap saya la. Daun pokok ni besar² rasanya.

Mat Yie said...

Memang benar Syah daunnya besar dan setahu A Yie daunnya org buat gulai siput. Daunnya boleh di kecilkan dgn cara kawin dgn baka taiwan.

Syah said...

Yang dalam gambar ni dah di kawinkan ke? Mana nak dapat baka taiwan tu a.yie?

Mat Yie said...

Pokok yang dlm gambar ini masih belum kawin lagi kerana masih baru dan pucuk pun belum keluar sepenuhnya.
Baka taiwan memang banyak terdapat di rumah ahli2 psbk di kota baru.
Syah tinggal kat mana?

Syah said...

saya dok kat banting, selangor...
ooo.biasanya pokok ni dah jd bentuk yang kita nak baru di kawinkan ke a.yie?macam mana ngan pucuk² asal pokok yang mencambah? di buang ke?saya ni pokok pun takde lagi a.yie..saja nak cr knowledge je dl dari sifu yang sememangnya banyak pengalaman... ni pun baru tgh try kat pokok² kecik je batang ada kot besar ibu jari...Masuk hutan cari pokok susah sgt nak dapat yang daun kecik²...

Mat Yie said...

Hai Syah,

Kawin pokok jenis apa sekalipun adalah sama dgn kawin pokok bunga kertas, Tidak semestinya pokok yg daunnya besar tidak boleh dikecilkan.
Daun akan mengecil dgn sendirinya jika rantingnya sudah banyak dan akar
rambunya sudah penuh dlm pot.

Syah said...

ooo...sori a.yie...sy ni kurang pngetahuan sikit bab² nikah kawin ni..& sememangnya kurang tahu pun bab² pokok ni..heehe...maksud a.yie bila ranting dah banyak & akar rambu dah penuh dalam pot daun pokok akan mengecil la ye?bukan pokok kawin pun macam tu ke?

Mat Yie said...

Sampai masa nanti A.Yie akan ajarkan cara2 akad nikah pokok pulak.

Syah said...

Terima ksih a.yie atas tunjuk ajar...

Mat Yie said...

Hai Shah,

Untuk pengetahuan Shah pokok lebih lasak jika tidak dikawinkan dan daunnya akan mengecil dgn sendirinya apabila pokok itu hampir siap, walaupun daun asalnya besar. Untuk membuat bonsai perhatikan pokok yg diatas tanah (sebelum digali) adakah terdapat daun yg kecil didalam daun besar yg banyak itu, jika ada walaupun sedikit itu bermakna daunnya bisa dikecilkan.

Syah said...

Untung sungguh kalau dapat berguru ngan a.yie...ada lagi ni nak tanya sifu...elok ke pokok² yang masih kecil kita tanam atas tanah dulu bagi cepat pembesarannya?Lagi satu Lime sulfur untuk jin/shari tu ada jual kat nursery ke?

Mat Yie said...

Hai Syah,
Katakan Syah ada baka santalia sebesar ibu jari, tetapi niat dihati ingin membuat bonsai yang batangnya sebesar lengan, jadi eloklah pokok yang sebesar ibu jari itu dibesarkan di tanah dulu.
Semasa di tanah mestilah ditraining iaitu mesti diwiring dgn dawai utk mendapatkan bentuk dan gaya yang dikehendaki.
Apabila sampai saiz yg dikehendaki bolehlah dialih ke dalam pot.
Umur bonsai dikira semasa hari pertama masuk pot, ianya tak dikira berapa tahun ditraining di atas tanah, sebab itulah kebanyakan pembuat bonsai menanam di dalam bekas (pot) yg besar semasa training.
Pembesaran di dlm pot lebih cepat sebenarnya jika kita mengikut peraturan kecuali kita tak ada masa menjaganya lebih elok ditanam di atas tanah.
Lime sulfer boleh di beli di semenyih. Harap Syah hubungi SM Noryadi.
Terima kasih.

Syah said...

A.yie...
Kat Semenyih je ke ada jual lime sulfur ni?Biasanya kedai apa yang jual benda ni?

Mat Yie said...

Hai Shah,

Sulfur hanya terdapat dinurseri bonsai sahaja.

Syah said...

Hai A.yie..
Dalam komen A.yie sebelum ni ada bagitau saya yang pokok di atas tanah yang ada sedikit daun kecil dari kelompok daun besar boleh di kecilkan daunnya...macam mana caranya sifu untuk kecilkan daun²nya?kurangkan baja ke?

Mat Yie said...

Hai Syah,
Memang betul, bila pokok di dalam pot kita boleh mengawal air semasa tunas baru keluar, maksud A.Yie jangan air yg berlebihan hanya sekadar mencukupi barulah daunnya akan mengecil.
Baja juga tidak boleh berlebihan, biasanya pokok siap sahaja yg kita kecilkan daunnya. Kalau dlm proses training daunnya tidak boleh dikecilkan nanti pokok akan terbantut.

zamrizal said...

salam...
sifu mat yie...saye org baru....nak mintak tolong mcmane nak elakkan daun pokok santalia kena bintik2 kuning....emergency nie....kesian pkok bonsai saye....tolong2....

Mat Yie said...

Kenapa daun menjadi kekuningan.

Kebiasaannya daun santalia menjadi kekuningan ataupun disebut karat daun.
Simptonnya ialah tompok2 atau lepuh2 berwarna kuning atau oren pd daun. Walaupun rumit utk dikawal, pengawalan dgn fungusida kuprum boleh mengelakkan penyakit drpd merebak.
Banyak penyebab daun menjadi berkarat kekuningan.

1. Media tanah yg lama tak ditukar.
2. Baja yg berlebihan.
3. Kekurangan air (penyiraman)
4. Tidak pernah menyembur racun (contoh racun M45)
5. Air yg berlebihan ( semasa menyiram air tidak dapat turun dgn sempurna)
6. Ada akar mati yg busuk.
7. Keadaan cuaca (contoh musim hujan)

A.Yie tidak dapat menentukan yg mana satu punca pokok rizal bermasalah, cuba cari kesilapan itu berpandukan fakta2 diatas.
Terima kasih.

zamrizal said...

salam a.yie...
trime kasih atas panduan bergune yg di berikan.....saya akan cube pastikan ape masalah2 yg dihadapi oleh bonsai saya ini berdasarkan panduan a. mat yie......jika xkeberatan saya ingin meminta alamat email a.yie untuk menunjukkan gambar bonsai saye untuk nasihat dari a.yie. bonsai saye xla secantik manepun tapi minat saya pada bonsai mengatasi segalenye...nak tdopun pikir bonsai...selame ni saye belajar bonsai dari encik yong boon meng dari pagoh johor...xramai saudara kita main bonsai di muar...mintak tunjuk ajar a. yie...

Mat Yie said...

Hai Rizal,

No email A.Yie ~bohori31@yahoo.com~
No Hp 013 983 0970.
Jangan malu nak bertanya tentang bonsai kerana dgn bertanyalah kita akan dapat banyak ilmu.
Marilah kita sama2 berkongsi ilmu dan pengalaman.

lut said...

salam abe yie...umoh abe yie jua jgk ko pkok2 bonsai nih?ambo ni mnat lajok.tp xreti.bru nk stat la ni.nk tra g jale umoh blh ko?