Friday, April 17, 2009

ASAM JAWA - TAMARINDUS INDICA


Asam kepunyaan SM.


simulasi 1 dan simulasi 2

10 comments:

Noryadi said...

Wow weeeze....anggun sungguh simulasi masa depan asam jawa ni. Makasi,makasi,makasi ya....

Walaubagaimanapun, saya belum lagi 'mengganggu' pokok asam jawa ni krn sekarang ia tengah berbunga dan mula mengeluarkan putik2 buah sepanjang 1 inci. Saya pun hairan melihat pokok ini berbuah lebat krn sudah banyak saya tengok asam jawa yg dibonsaikan dan hidup di dlm pasu tapi tak pernah terjumpa yg berbunga & berbuah walaupun sudah tua usianya. Cukup terpesona meneliti keindahan bunganya yg berwarna jingga dari hari ke hari yg kemudiannya gugur dan menerbitkan putik2 buah.

Noryadi said...

Bebalik kpd persoalan tentang jin pada pokok limau. Kalau banyak dahan2 hidup yg baru dimatikan (tetapi tidak dipotong rapat utk mengelakkan kesan luka kelihatan) dan pameran akan berlansung dalam 2 bulan lagi. Mcm mana nak menjadikan jin limau ni mengikut warna asal batang limau sedangkan jinnya berwarna putih?

Mat Yie said...

Hai Yadi,

Pokok Limau boleh dibuat iin, kebiasaannya dahan atau ranting yg besar sahaja yg di buat jin. Terpulang kepada kita samaada mahu disapu sulfur atau mahu di biarkan begitu.

Pak Sulis Mirten said...

Bisa q pratis keatas jeruk punya q, makasi sipu atas nasihatnya.

Noryadi said...

Kak Ni,
Koho comel blog MYG ni....gud job. Bkpo tk bunyi muzik doh? Dulu ada bunyi muzik jepun...syahdu sungguh.

aidma said...

salam...
Sifu...
ambo nak tumpang tanya dan mohon panduan jika tidak keberatan....
(Ambo nih masih baru dalam bidang nih...)
Persoalan ambo:-
-Adakah pohon dada lipan boleh di buat bonsai (sbb ambo jumpa di umah gu pohon yg boleh dikira cantik batangnya namun daun jauh sgt di hujung ranting...)
-Adakah ianya jenis pohon yg cepat meranting...
-Bagaimana teknik jagaannya...

Harap sifu atau mana2 insan, tak keberatan membantu

Mat Yie said...

Hai Aidma.
Pokok dada lipan/ jari lipan/ mata udang memang boleh dibuat bonsai. A.yie pun ada membuatnya. Cara penjagaannya sama macam pokok2 bonsai lain. Pokok ini sangat cantik ketika berbuah.
Dengan penjagaan yg sempurna pokok ini bukan jenis mudah meranting.

aidma said...

OOOO...
TERIMA KASIH BYK2 ATAS KESUDIAN SIFU MEMBANTU AMBO...
SEBENARNYA DAH 2-3 MLM DUK X TIDUR, TERLIUR KAN POKOK SAING TUH TP BIMBE DI GELAKKAN OLEH ORG LAIN KOT2 POHON TU BUKAN SPESIES YG DI BONSAIKAN...
PTG NIH JG AMBO GI IKHTIARKAN POHON TUH...
N JAGA2 LAH MAJLIS DAERAH... MAU ABIH POKOK NIH KAT TEPI JLN AMBO KUTIP BLAKO HA HA HA HA HA

madsoghe said...

HAI... AYIE
simulasi yang sgt menarik asam jawa ni , saye dah selalu lihat asam jawa kepunyaan ADI ni , tapi tak ada idea untuk megubahsuai,
persoalanya,, macamana AYIE mulakan untuk ubahsuai pokok ni ?

AYIE,,, pokok whang yang kepunyaan sy selepas tukar tanah & pasu perkembangan daunya sangat lambat dan kekuningan pada ujung daunya,
ape yang perlu saya ikhtiarkan dengan whang yang saya ni?
di harap AYIE sudi bagi tips,
terima kasih,

Mat Yie said...

Hai Madsoghe.
Senang saja, cuma perlu perhatikan mana tempat yg harus dibuat conopy kepala dan pilih hujung yg mana yg lebih sesuai, kemudian susun semua dahan yg dikehendaki dgn daun.
Yang paling penting kita harus ada byk design dlm kepala.

Whangyang semasa repot haruslah sama seperti jeliti, akarnya mesti dibuang banyak supaya air tidak bertakung di celah2 akar, selepas tanam jangan di bajai sehingga pucuk sudah menjadi agak tua. Kebiasaannya ia berpunca dr masalah akar dan tanah.