Tuesday, June 16, 2009

PERTANDINGAN BONSAI KL JUN 2009



































































9 comments:

Syah said...

Salam...Apa khabar sifu?
Cantik² belaka pokok² yang dipertandingkan. Tahniah kepada pemenang.
A.Yie tak hantar pokok ke pertandingan ni ke?

Noryadi said...

Timekase utk abg Yi & kak Ni dgn paparan pertandingan Bonsai ni. DPt kita semua berkongsi keindahan seni yg sama kita minati ini.

madsoghe said...

Terima kasih untuk abg Yie kerana lawatan ke rumah saya tempoh hari dan tunjuk ajar pada saya juga tunjuk ajar pada kawan2 semua ,
insyallah ilmu yang abg yie curahkan akan bermanfa,at / besar faedahnya untuk penggemar bonsai yang teralu mentah dan jahil seperti saya ,

saya sangat mengharap abd yie dan kawan yang lain tak merasa serik berkunjung ke rumah saya dan memberi tunjuk ajar pada saya

sekali lagi terima kasih yang tak terhingga ,

aidma said...

salam...
tima kasih atas paparan gambar2 pertandingan tu...

bro..
macam mana nak jd ahli PSBK nih...
kalu duk di klate nak daftar di mana...he3

Bro sifu...
1.saya ingin bertanya mengenai pkok rusida/lucida (saya pun tak pasti yg mana betul namanya... ala yg mcm pokok limau tu la...)

Masalah saya tak la besar tapi dah menimbulkan kebengongan dah ni pd diri ambo...
iaitu daun nya jd semakin lebat n lebar...pokok ambo nih lbh kuran 20-30cm. bli dlu smpai la 2-3 bulan lps daun nya cantik, kecik2 mcm daun limau tp kini tlh muncul byk n lebat daun yg kaler hijau pucuk pisang... err paham ke sifu maksud saya... tanah masih blum pernah di tukar sbb dah kehabisan bekalan tanah bakar johor... n masalah ini muncul selepas di letakkkan di tempat teduh/beranda...(maaf la kalu soalan nih agak kebodohan sikit bunyinya...)

2. bro sifu...
saya ada baca dlm bonsai4me, diuorang di barat menggunakan "catliter" sebagai medium baru bonsai... bleh pakai ke idea tu di pat kita nih...

k lah...letih dah menaip...mohon jawapan daripada bro sifu atau sesiapa sahaja...

Mat Yie said...

Hai Syah,
Alhamdulillah A.yie sihat walafiat, terima kasih bertanya khabar.Tahun ini A.Yie rehat dan tak hantar pokok, hanya pergi melawat sahaja.

Hai Yadi,
Terima kasih jugak buat Yadi sekeluarga diatas layanan yg amat istimewa semasa A.yie berada di KL tempoh hari (4 hari tau)

Hai Mad Soghe,
Sama-sama Mad, moga kita ketemu lagi dan terima kasih atas layanan Mad & kawan2 yg lain.

Hai Aidma,
Kalu duk klate, bulehlah magri daftar ahli psbk kat rumah A.Yie di kg pintu geng pd bila2 masa shj.
1..Semua pokok jika berada kat tempat teduh daunnya akan subur & menjadi besar. Tanah tidak ada kena mengena dgn masalah daun menjadi besar dan lebat.
2..Medium 'catliter' tidak pernah dicuba oleh A.Yie. Ia dibuat dari tanah liat yg dibakar dan dihancurkan. Tak sesuai utk tanam bonsai krn ia dicipta utk menyerap air dan bau, biasanya dicampur pewangi. Kalau yg gred tinggi dan diimport, ia dicampur dgn anti bakteria.

Abdul Malik said...

Salam,

Bravo Adi bnyk pokok menang.....

abg Yie,

macam mana pokok2 yang bawak balik hari tu....ok?

saya rasa saya nak rehat sekejap pasal bonsai ni......plan nak further study.......tapi pokok tak tinggal.......cuma slow skit....

Mat Yie said...

Salam Malik,
Alhamdulillah, pokok2 nampak ok lagi tapi belum keluar lagi pucuk2 baru.
Belajar belajar jugak tp pkk tu jgn lupa siram tau!!!
Gud Luck

mizan said...

salam .sifuu . saya dari perlis . camna nak joint psbk

Mat Yie said...

Salam Mizan,
Mizan boleh hubungi wakil psbk di kedah iaitu En Malik ataupun En Farus.
Terima kasih kerana sudi menjadi ahli keluarga psbk. Kami mengalu-alukan keahlian Mizan.