Tuesday, July 14, 2009

CEMARA UDANG-CASUARINA UBAHSUAI





21 comments:

Abdul Malik said...

salam,

stim wooooooo......

zunira bonsai said...

Pokok siapa tu? Cantik....

Mat Yie said...

Pokok kepunyaan ahli PSBK kita Wan Kamarudin dr KL.

zamrizal said...

salam Abg Yie wahhhhhhhhhhhh.......cantikkkkkk.................

opie said...

Salam,

Cantik sungguh sentuhan untuk cemara udang ni..tahniah.

Abg Yie..untuk cemara udang ni memang sesuai mengunakan tanah gunung berapi kan..Tapi saya nak tahu le baja apa yang paling sesuai digunakan dan cara penyiraman yang sepatutnya bagi cemara udang ni..

Terima kasih jika dapat Abg Yie menerangkan.

Syah said...

Salam Abg. Yie...
Apa khabar? Cantik betul pokok ni...Saya nak tanya tentang pengambilan baka cemara udang dari habitat asalnya..Abg. Yie mesti berpengalaman dalam hal ni..Terima kasih dengan tunjuk ajar sifu...

Mat Yie said...

A.yie memohon SM Noryadi menjawab pertanyaan Opie dan Syah ini. Terima Kasih.

Pak Sulis Mirten said...

Maafin aq mencelah disini,soalnya pak Noryadi tlepon minta aq perjelasin persoalan Opie dan Syah disini.

Cemara udang butuh media tanam yg mana drainasenya baik di dalam pot. Kiranya drainasenya kurang baik, makanya terjadi pembusukan akar atau akar terserang penyakit sehingga terjadi daunnya menguning dan rantingnya mati. Khususnya cemara udang, media tanam harus sering dikontrol terutama pada drainasenya. Sebaiknya penggantian media tanam dilakukan setiap setahun sekali tanpa menunggu sampai ada masalah; dan penggantian media tanam tersebut bisa dilakukan secara parsial dengan menganti yang disekeliling pot sehingga perakaran tidak telalu banyak terganggu. Hindar prunning saat musim hujan sehingga penguapan dan proses fotosintesis bisa optimal.
Media tanam yg paling sesuai adalah media pasir/lava vulkanik kerna sifat drainasenya baik sekali. Bonsai yg ditanam dengan media lava,perakarannya tumbuh dengan sangat subur dan akar serabutnya tidak rusak saat penggantian media.
Cemara udang bisa dipupuk dengan pupuk yg biasa digunakan untuk bonsai2 lain. Beda pupuk berdasarkan peringkat kemenjadian bonsai itu. Apa pohon yg masih ditrening atau pohon yg sudah establish.
jika dibandingkan dengan pohon berdaun besar seperti anting putri, cemara udang butuh lebih air. Kurang air,daunnya akan menguning dan luruh. Siraman pada batang adalah paling disuka cemara udang.
Diingatkan sekali lagi, cemara udang punya akar serabut yg banyak,media tanamnya butuh drainase yg paling baik.

Pak Sulis Mirten said...

O ya, satu lagi. Cemara udang bisa dibudi dayakan dengan bijinya tapi yang paling popular adalah dengan cara cangkok.

Syah said...

Salam...
Terima kasih Pak Sulis dengan penjelasan bapak...Juniper pun sama macam ni jugak ye pak penjagaannya?Lagi satu saya tak paham dengan cara cangkok tu..boleh Pak Sulis terangkan lagi tak?

Pak Sulis Mirten said...

Syah,
Penjagaan bonsai dari jenis juniper atau cemara sinensis adalah hampir sama degan cemara udang. Karektar dan sifat keduanya hampir sama. Bedanya juniper lebih kuat. Teras kayu juniper lebih keras dan bisa dijadikan keringan sedangkan kayu cemara udang lebih lembut dan gampang keropos.

Cemara udang dari hasil cangkokan lebih cepat jadinya jika dibanding yang ditanam dari biji. Cangkok ini punya cara yang sama degan gaya tut di Malaysia. Biasanya dahan yang maw dicangkok, mesti dimain liuknya dan ditrening saiznya di pohon utama dulu. Kapan liuk dan saiznya sudah cukup barulah dicangkok. Cara cangkok; guris keliling kulit hingga sampai kayunya, oles bawang merah ditempat gurisan tadi untuk mencepatkan pertumbuhan akar, bungkus degan moss dan ikat ketat. Potong kapan akar sudah tumbuh di dalam moss dan tanam di pot.

mizan said...

salam , saya pendatang baru dalam seni bonsai nidari perlis. camana nak joint psbk

Abdul Malik said...

Salam,

Mizan boleh call saya 012-3215092

mizan said...

salam lagi . makasih malik nanti saya call.

mizan said...

maaf semua , saya baru nak jinak dengan bonsai ni . nak tumpang tanya,apa media tanaman yang paling baik untuk jeliti dan kemuningan kaedah pembajaan dan siraman yang betul.
boleh tak xplain pasal susunan ranting dan pucuk yang baik. satu lagi nak tanya ,adakah semua jenis bonsai literati ka cascade drif wood ka dan lain 2 perlu ada akar penuh

Mat Yie said...

Hai Mizan,

Kebanyakkan pertanyaan Mizan sudah ada dlm komen2 yg terdahulu, harap Mizan dpt luangkan masa utk mencarinya. A. Yie akan menjawab mengenai susunan pucuk dan dahan literiti shj.

1. Susunan pucuk sebaik-baiknya mempunyai satu 'main' yg jelas, semasa daun semua dibuang kita akan dapat membezakan cara susunan pucuk kebanyakkannya, semua rantingnya menegak ke atas manakala susunan dahan tak sama iaitu ianya byk mendatar dan ada yg turun ke bawah, susunan pucuk dan ranting bergantung pd stail (gaya) pokok yg hendak dibuat.

2. Pokok Literiti, cascade, formal dan sebagainya tidak semestinya mempunyai akar penuh di sekeliling, pokok cascade, semi cascade dan waterfall cukup dgn akar ada di sebelah sahaja iaitu di sebelah dahan yg hendak dilentur kecuali pokok jenis waterfall terbalik iaitu akar yg berlawanan dgn dahan yg hendak dilenturkan turun.

Penerangan melalui penulisan agak sukar difahami, harap2 Mizan dapat faham.

mizan said...

makasih a. yie insyallah pahammm.

aidma said...

SALAM SEMUA...

PAK SULIS...
IDEA2 U MEMANG MENAKJUBKANLAH...

TRIMA KASIH BAGI PEDOMAN CARA CANGKOK TUH...

KOI TAK TAU PULAK BAWANG MERAH BOLEH BERGUNA UNTUK MEMPERCEPATKAN PERTUMBUHAN AKAR...
(MAAF LA, ORG LAIN MUNGKIN DAH TAU...SAYA X RAJIN DENGAR LG..TU YANG KAGUM TUH)

TANKIU JG UTK INPUT2 BERGUNA DARI CFU...
HARAP2 JD LA TIME KOI NAK BUAT NATI...
TANK CFU..

KEEP UP DE GUD WORK...
KEEP ON POUR DE NOWLEDGE 4 US...
EBERI BADI....
EWAHHHH

mizan said...

a. yie boleh tak x plain pasal bonsai kayu mati secara detail dan ciri-ciri pokok kayu mati yang bagus.makasih.

Mat Yie said...

Hai Mizan,

InsyaAllah A.yie akan mengeluarkan satu artikel mengenai bonsai kayu mati satu hari nanti.

Salasia said...

DiJohor Bahru - macamana nak masuk persatuan Bonsai'.