Tuesday, August 11, 2009

PERTANDINGAN BONSAI DI DANGA BAY, JOHOR PADA 4-10 OGOS 2009

4 comments:

NASIRUDDIN BIN DIN said...

assalamualaikum abg mat yie.
saya nak bertanye kepada abg.
selain dari pakok, tanah, pasu,baja, gunting, dawai alluminium, apa lagi yang harus saya ada. saya memang minat bonsai ni. tapi tangan saya pokok tak menjadi bonsai. saya berharap abg mat dapat menolong saya,
dapat sekira nya abg mat memberi sedikit tip bagai mane harus saya mula kan untuk membentuk pokok bonsai ini.oi

Mat Yie said...

Hai Nasir,
Kalau boleh a.yie nak tahu nasir tinggal kat mana? Dgn cara ini a.yie dapat memperkenalkan wakil2 psbk di dearah nasir dan kita boleh berbincang mengenai bonsai dgn lebih lanjut lagi.
Selamat berkenalan.

oPiE said...

Assalammualaikum,

Pertama sekali nak ucapkan tahniah pada pemenang-pemenang bagi pertandigan bonsai yang di adakan di JB..cukup teruja melihat bonsai-bonsai yang mempunyai seni yang tersendiri yang di olah oleh pemain-pemain bonsai kita..

Pertanya saya disini terutama pada Abg Yie dan juga pada sifu-sifu bonsai kita apa yang saya nampak pada pertandigan kali ini ada buxus yang dibuang semua daun-daunnya adakah boleh dibuat demikian pada Pokok Buxus dan dalam tempuh berapa lama daun-daun tersebut akan tumbuh semula.

Mat Yie said...

Hai Opie,
Terima kasih.
Buxus boleh dibuang daunnya utk dipamirkan kerangka dan jejarinya semasa pertandingan, daunnya akan tumbuh semula selepas seminggu. Perlu diingat sebelum dan selepas membuang daun pastikan baja di dalam pot betul2 tawar.