Monday, October 5, 2009

5 comments:

Mizan Hamid said...

as kum a.yie. saya masih keliru dgn cara pembentukan dahan dan ranting bonsai.boleh tak a. yie jelaskan prinsip dan rekaan yang betul dlm pembentukan dahan dan ranting bonsai yang baik.adakah juga prinsip dan cara pembentukan ranting gaya formal dan cascade, semi cascade, drift wood, dan lain-lain sama .maksud saya ranting pertama harus lebih besar dari kedua dan seterusnya..

Mat Yie said...

Wasallam Mizan,

Agak rumit utk dijelaskan secara penulisan kecuali secara praktikal. Dari segi basic, dahan pertama haruslah lebih besar dari dahan ke dua dan dahan kedua haruslah lebih besar dari dahan ketiga, barulah kita nampak pengecilan dahan spt pokok nature yg sebenar.

Tetapi tidak salah jika dahan pertama lebih kecil dari dahan kedua, caranya ialah dahan pertama tadi tidak boleh panjang berbanding dahan kedua yg besar. Dahan yg kecil bukaannya haruslah pendek dan dahan yg besar bukaannya haruslah panjang.

Walaubagaimanapun designnya, yg terbaik dahan kedua dijadikan dahan belakang utk menampakkan kerendangan pokok.

Jangan terlalu banyak dahan utk membikin bonsai sebaliknya perbanyakkan ranting, cara bukaannya susah utk dijelaskan tetapi cara terbaik bolehlah meniru pokok yg sudah mendapat anugerah dlm mana2 pertandingan.

Pokok yg ada deadwood tidak boleh lebat daunnya walaubagaimana sekalipun designnya.

Kesimpulannya buatlah bonsai itu supaya ianya kelihatan unik, tua & sengsara disamping ianya kelihatan harmoni. Walaupun pokok itu tidak begitu tua ianya boleh ditipu dgn cara pembuatan kita.

Sekian Selamat Mencuba.

Abdul Malik said...

Salam,

Mizan,turun kl minggu depan..

Mizan Hamid said...

as kum a. yie.makasih atas info tu.nampak gayanya untuk berguru kena pi pintu geng la. hari tu tak sempat pegi sebab kalut nak balik perlis. insya allah lain kali jadik.

as kum

malikk ..

bape hari bulan?

Abdul Malik said...

Salam,

saya pi 15hb petang dgn family.....balik hari raya...muahahahaaha 17hb.....

boleh kita konvoi 2 bijik....