Friday, April 24, 2009

CUCUR ATAP DAN WHANGYANG

13 comments:

zamrizal said...

wah cantik nya whang yang abg Yie ni....tergoda...

MasMona said...

Salam bang Bohori...akak sebelah tu nama apa ye?

BUKAN NAK MENGODA
SEKADAR NAK BERTANYA....

Mas baru mengenali dan meminati hobi yang begitu memberi kedamaian dan ketenangan ini...

Blog bang Bohori ni Mas jumpa melalui link blog ini yang terdapat dlm blog BK.
Mas dah study semua artikel2 serta gambar2 yang telah disiarkan dalam blog ini...
Rumusannya bagi Mas, bang Bohori ni memang merupakan seorang insan seni yang hebat dengan karya2 berunsur alam semulajadi yang begitu memukau.

Soalan Mas:

Pokok jeliti, bunut dan jejawi taiwan (nama spesis tak tau le...) yang Mas beli baru2 telah diserang sejenis serangga dan ulat yang mengakibatkan daun pokok2 tersebut jadi bergulung dan juga terdapat kesan berbintik-bintik pada daun2 yang masih belum bergulung...

Mas telah disyorkan oleh seorang tokey nurseri dgn sejenis racun serangga semburan dari jenama MAPA MALATHION 57, untuk mengatasi masalah tersebut...(sukatan air + racun saya yakin tepat)

Hasilnya pokok jejawi dan bunut okey...
Manakala pokok jeliti pula daun jadi lecur serta kuning dan ranting2 halus mula mengering dan kesan kering ada yang dah sampai ke dahan2 besar. Pada pandangan bang Bohori apa puncanya pokok jeliti Mas jadi macam tu?????


TUNJUK AJAR KU SIFUUUUU.....

Abdul Malik said...

Salam,

abg yie gunting pokok apa pun best,pinjam tangan bolek ka?

hik....hik...hik....

Mat Yie said...

Hai Mas,
Itu buah hati A.yie, namanya kak nie.

Penggunaan malation pada bunut (ficus) adalah baik tapi tidak pada jeliti (santalia). Cuba gunakan furadam. Sebelum semua dahan jadi meranting cuba tukar semula tanah pokok tersebut.
Perhatikan adakan hujung akar ada yg menjadi buruk dan masam. Jika ada potong bahagian tersebut dan tanam semula.
Selamat mencuba.

Mat Yie said...

Salam 2u2 Malik,

Bukan setakat tangan, kaki pun boleh kalau nak pinjam. Tapi nak tanya sikit nak buat sup ke.......

Abdul Malik said...

Salam,

Muahahaaaa......

dak aih......tak buat sup aih.....
goreng pun sodap......

Noryadi said...

MasMona,
Sifu Bohori pernah berpesan kepada saya, kita jangan terlalu ‘sayang kepada pokok’ bila merawat BONSAI krn ia akan menyumbang kpd kematian pokok.

‘Sayang kpd pokok’ ni bermaksud, kita biasa ‘memberi makan’ (membaja) bonsai dgn jumlah yg banyak krn memikirkan bonsai kita ‘tak cukup makan’ atau memberikan dos insecticide yang tinggi krn nak memberikan penjagaan atau rawatan terbaik utk bonsai kita. Tapi sebenarnya bonsai ni cuma memerlukan kaedah pembajaan yg ‘sedikit tetapi kerap’ berdasarkan tahap pertumbuhan sesuatu pokok. Perawatan insecticide yg spesifik dan bertepatan dgn masalah sesuatu pokok itu sendiri dgn menggunakan ‘dos yg lebih rendah dari yg disyorkan’ dan perhatikan perkembangannya secara teliti utk tindakan selanjutnya sama ada utk meninggikan dos insecticide tersebut atau menukar kpd insecticide yg lain. Kebiasaan label dos yg disyorkan yg tertera pada setiap botol insecticide ni adalah sesuai diaplikasikan kpd tanaman ladang yang meluas tetapi kita perlu ingat bahawa kita sedang merawat satu pokok di dalam pasu yg terhad pertumbuhannya dan hidupnya bergantung sepenuhnya kpd pemilik/penjaganya.

MasMona said...

Abg Yie/Kak Nie dan Abg Adi....

Terima kasih..keterangan yang Abg2 berikan amat bernilai buat Mas.

Abg Yie...pohon jeliti Mas tu nampaknya dah semakin nazak... eeee.. sedihnya...

Abg Adi...
‘sedikit tetapi kerap’...jika pohon sebesar lengan org dewasa dalam pot bersaiz 10x7x3 inci (lbh kurang le..)berapa kadar baja yang diperlukan dan dlm sebulan berapa kali perlu diberi baja?

Abg2 bonsai yang bijaksana... boleh bagi tips sikit camna kaedah yang betul untuk melakukan pendawaian pada pokok buxus...Mas ada cuba melakukannya tapi kulit gebu pada pokok buxus Mas habis terlerai....

TUNJUK AJAR KU SIFUUUUU.....

Noryadi said...

MasMona,
Jgn sedih jika pokok tak sihat atau mati di bawah jagaan kita krn dgn cara inilah shj kita dapat meningkatkan pengetahuan kita tentang hidup dan folosofi sesuatu pokok. Anggap ianya satu kaedah pembelajaran yg berguna & we need to pay for it.

Dari ilmu pertanian khususnya bonsai, adalah salah jika saya jawab persoalan MM ini dgn menetapkan perkadaran baja yg perlu MM gunakan kpd ‘pohon sebesar lengan org dewasa dalam pot bersaiz 10x7x3 inci’ MM itu. Banyak faktor yg MM perlu titik beratkan sebelum menetapkan jenis baja dan kaedah pembajaan digunakan kpd pohon tersebut seperti keadaan pokok, tanah, drainage, completion stage pokok itu sendiri krn di dalam baja mempunyai pelbagai unsur. Yg penting, MM kena tahu apakah keperluan pokok MM, dpd situ kita dapat menentukan jenis baja dan perkadarannya.

Abe Yie, minta betulkan kalau saya silap.

madsoghe said...

assalamualaikum A YIE,,
teramat cantik BUXUS ni,
inilah seni yang mecerminkan alam semula jadi, kalau boleh sy tahu dahan pokok ni A YIE training / semula jadi?

Mat Yie said...

Salam Madsoghe..
Memang dahan whangyang itu ditraining dari awal lagi. Masalah semulajadi itu terpulang pada orang yg menilainya. A.Yie cuma membuatnya mengikut citarasa A.Yie sahaja.
Terima kasih.

Zul Langat said...

sifu bagaimana untuk mengelakkan batang pokok mati setelah dilentur

Mat Yie said...

Hai Zul,

Untuk mengelakkan dahan atau ranting yg didawai (wiring) mati , haruslah:
1. Elak dahan atau ranting terluka semasa mendawai (wiring).
2. Tentukan ke arah mana dahan itu mahu dibentuk.
3. Kerap merubah bentuk design dahan dlm satu masa juga boleh mengeringkan dahan, maksud saya sekali kekiri, sekali kekanan dan sekali kearah lain. Berbuat demikian boleh memutuskan urat air dlm batang dahan tersebut.
Terima kasih dan selamat mencuba.