Friday, January 30, 2009

ASAM JAWA - TAMARINDUS INDICA

5 comments:

Noryadi said...

Hi Ab.Yi,
Lama kita tk jupo. Dengar2 cerita banyak material c.atap yg ganaz2 kat rumah tu. Kena eksport ke KL tu...

TK krn paparan asam jawa ni dlm edisi yg lebih terang di sini. Sudah agak lama saya amati pokok ini sebelum saya membuat keputusan utk memilikinya. Sebab utamanya bagi saya adalah krn garisan utama pohon ini cukup mencabar minda krn ia memerlukan perlu pengamatan yg cukup teliti dlm mencari kesempurnaan gaya kegemaran saya utk diterapkan keatas pohon ini iaitu gaya contemporary cascade berdasarkan liukan extreme batangnya dlm bentuk yg tidak beraturan. Tk tahu betul atau tidak,bagi saya ia mempunyai cukup sifat utk penggayaan bonsai dlm bentuk fully cascade.
Cuma persoalan saya, bagaimana ingin menampilkan gaya pohon ini dlm kontek yg cukup sengsara; tiada ruang, melawan graviti, kurang zat hara tetapi kuat dan seimbang? Adakah bersalahan filosofinya jika gaya cascade dimainkan secara twin-trunk atau triple-trunk?

Minta tunjuk ajar Ab.Yi. TK

Mat Yie said...

Hai Yadi,

Tidak ada salahnya cara yg Yadi mahukan itu,twin-trunk atau triple trunk juga boleh dimainkan cuma perlu diingat setiap cabang dahan yg strong mesti membentuk satu conopy kepala selain dari percabangan dahan biasa.Dahan yg kecil jangan dibuat conopy kepala kerana ia menyalahi hukum alam. Tidak salah mengayakan bonsai dlm bentuk contemporary asalkan tidak berserabut dipandang,kita tunggu pembetulan dari peminat untuk simulasi semula kerana simulasi sebelum ini ada banyak kesilapan disebabkan gambar yg tidak jelas.

Noryadi said...

Ya faham Ab.Yi,trm ksh.

Kita alu-alukan pendapat sahabat2 kita yg lain di sini. Salah satu dari proses pembelajaran adalah, get ourselves involved.

Putra Yanto said...

Terima kasih sama abang bohori kerna berkunsi pendapat. Saya harap grup melayu kita ini mau berkunsi pendapat dgn terbuka. Aku yakin saru hari nanti rekin bonsai pasti di pegan oleh kita, semakin baya kita becerita tentan pokok ilmu kita semakin menikat dalam dunia seni bonsai, saya harap semua melayu yg pencinta seni bonsai jagan di sipan seni nya jagan seperti katak dalam tempurun, luwah kan dan beri pendapat untuk kita berkunsi bersama.

Abdul Malik said...

Salam,

lama tak reply atas sebab2 yang tak dapat dielakkan.
masuk spital demam kura2.......

pasal pokok asam ni saya suka gambo yang last by haji halim tu....